Wat is huifbedrijden?
Huifbedrijden is een speciale manier van paardrijden voor mensen voor wie het gewoon op een paard zitten niet mogelijk is13ae0d9e 059d 406d 8d83 3b37a82553c9

Voor wie is huifbedrijden?
We horen steeds meer hoe belangrijk het is voor een goede gezondheid om in beweging te zijn, voldoende te sporten. Maar als je zelf niet (veel) kunt bewegen en hierbij tegen te veel uitdagingen aanloopt is huifbedrijden een mooie mogelijkheid om in beweging te zijn. Huifbedrijden is een uitkomst voor mensen die aan bed of rolstoel gebonden zijn en als gevolg daarvan weinig lichaamsbeweging krijgen.

Waarom huifbedrijden?
Dankzij het huifbedrijden worden bloedsomloop, stofwisseling en spijsvertering gestimuleerd. De cadans, de warmte van de paarden en de sfeer heeft een ontspannend en masserend effect op de deelnemer. Daarnaast is het een mooie ervaring en zien we dat de mensen het huifbedrijden als een heerlijk ontspannen beleven.

Hoe werkt het huifbedrijden?
De huifbedwagen heeft een stalen constructie, waarin twee getrainde paarden lopen die de constructie trekken. De paarden hebben een langdurige training doorlopen om samen te kunnen lopen in dezelfde gangen (in dezelfde cadans). Over de ruggen van de paarden is een zeil gespannen. Op het zeil hebben we zachte dekens en dekbedden liggen waardoor het comfortabel ligt op het zeil. Tijdens het lopen wordt de beweging van de paarden gevoeld en wordt mee bewogen in dit ritme. De beweging en cadans brengen het lichaam in ontspanning. Het geluid van de hoeven geeft een mooi rustgevend achtergrondgeluid.

De client wordt op het zeil in het huifbed getild met een (hiervoor gekeurde) tillift. Het huifbed is het hele jaar door bruikbaar, de constructie beschermd tegen weer, wind en te veel zon.

Om een huifbedrit mogelijk te maken zijn minimaal 3 vrijwilligers nodig, van wie minimaal één het koetsiersbewijs voor dubbel span heeft.

Waar is het huifbedrijden?

Het startpunt is Halflingerhof de Heksenketel. Vanaf hier rijden we rechtstreeks het Veerse Bos in. Over een geasfalteerde weg wordt een rit van ca. 25 minuten gemaakt en zijn we weer terug bij het startpunt.